Tuesday, July 26, 2011

pelik and tumpang malu..



aku semakin plik bin heran tul..adehh..plik tgk remaja zman skrg wal0pun aku rs aku ni dkire rmaja lg k0t..wakaka..nape m0st 0f them makin xmalu b'gamb0r berduA2an dgn "pakwe" y blum tntu jd husband di0rg..sies xfahm,..dah hilang sifat malu ke?

Istilah malu mempunyai makna dan pengertian yang luas dalam Islam. Malu merupakan sebahagian daripada Iman. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Iman itu ada lebih 60 cabang. Dan sifat malu adalah sebahagian daripada cabang iman.”

Malu atau dalam bahasa Arabnya ‘haya’ berasal daripada perkataan ‘hayat’ yang bermaksud kehidupan. Ia mencakupi sifat malu, memelihara aib diri dan orang lain, kesopanan, harga diri dan bersikap jujur dalam menjaga dan memelihara maruah kerana Allah.

Dalam Islam, sifat malu ditekankan pada setiap umatnya tidak kira sama ada wanita atau lelaki. Namun, wanita Muslimah ditekankan aspek menjaga maruah dan memiliki sifat malu memandangkan wanita merupakan golongan yang lemah, mempunyai 9 nafsu yang pelbagai serta dikatakan paling ramai menghuni neraka.Tentang hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Aku melihat ke dalam syurga, maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah fuqara (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita.” (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Abbas dan Imran serta selain kedua-duanya)

Imam Qurthubi rahimahullah menjelaskan hadis di atas dengan pernyataannya:

“Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk syurga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecenderungan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenang an dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal…”

Ya Allah,berilah hidayah kepada saudara2 seislamku dan jgnlah Kau tarik hidayahMu dariku..amiimm..

6 comments:

Anonymous said...

jga la diri mu dr api neraka...girl akan masuk syurga melaui 3 cara ...jga aurat, dgr kata suami n beribadat kpd Allah

www.fansurizaman.blogspot.com said...

aurat wanita amat berharga..jgn biarkan ia di hias dengan panahan syaitan

Outsiderz said...

saya nk link ke blog saya post ni..
bole kan???

minico0per said...

an0nym0us:tque s0 much ats pringtan tu..i aprerciate it..
fansurizaman..u r rite..
mida:b0leh sgt2..malu se..btw,rs dhargai th0ugh..ngee

www.fansurizaman.blogspot.com said...

leh x sy nak link ngan blog sy...sy suka baca blog awak..sy nieee bdk bru bljr menulis blog..leh ea

minico0per said...

fansuri:b0leh jew,,j0m kite tukar2 link k..ur bl0g pun menarik gak..

linkngena


glitter-graphics.com Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

skyline

skyline

lagu